نکوداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس موسسه دارالایتام مهدیه برگزار شد

پیش از ظهر روز پنجشنبه مراسم نکوداشت پنجاهمین سال تأسیس مؤسسه دارالایتام مهدیه در همدان برگزار شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این آیین که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی تولیت حرم حضرت امام رضا (ع)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی نماینده ولی‌ فقیه در استان، آیت‌الله موسوی‌اصفهانی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، اظهار کرد: استان همدان در ماه رمضان ازنظر جذب حامی یتیمان در کشور خوش درخشید و حائز رتبه برتر شد.

سیدمرتضی بختیاری با اشاره به اینکه جرقه تأسیس این مؤسسه از مشهد زده شده است، گفت: این مؤسسه با نفس قدسی «سیدجواد حجازی» از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در تاریخ انقلاب استان همدان و شهید محراب آیت‌الله سیداسدالله مدنی (ره) شخصیت استتنایی و یار وفادار امام تأسیس شد.

وی اظهار کرد: «سیدجواد حجازی» پیشتاز در کمک به محرومان، عاشق شهدا و خادم انقلاب و به‌عنوان محور در خدمت‌رسانی است که از اختلافات خانوادگی و مسائل مردم نیز گره‌گشایی می‌کند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: حضرت علی (ع) در نیمه‌های شب با رازونیازهای شبانه، از خداوند برای گره‌گشایی از مشکلات محرومان و رسیدگی به مسائل یتیمان کمک می‌‌طلبید.

بختیاری ادامه داد: جامعه‌ای که مسلح به کار خیر باشد، روی ظلمت را نخواهد دید و کسی که گره‌گشایی از نیازمندان می‌کند، خداوند دست او را خواهد گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان نیز یکی از راه‌های علاج فقر را توسعه فرهنگ مواسات در سطح جامعه دانست و گفت: نهادینه شدن و ترویج فرهنگ مواسات در جامعه به‌ویژه در شرایط دشوار اقتصادی کنونی می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات اقشار ضعیف جامعه باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با بیان اینکه مواسات تنها کمک‌های معیشتی نیست، اظهار کرد: فرهنگ مواسات یعنی در فضای سخت معیشتی امروز، احتکار و یا سوء استفاده نکنیم و دنبال سودجویی نباشیم.

وی با تأکید بر اینکه جامعه امروز نیازمند شنیدن نصیحت‌های اهل بیت (ع) است، گفت: آنچه انسان باید به آن افتخار کند، همراه هم بودن و دستگیری از یکدیگر و مواسات است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه مراقبت از ایجاد گسست اجتماعی و رفتار مهربانانه از توصیه‌های دیگر اهل بیت (ع) است، یادآور شد: رفتار مبتنی بر مودت و رحمت در برخوردهای اجتماعی موضوعی بوده که در اسلام بر آن تأکید شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با قدردانی از خدمات و تلاش‌های خیران، اظهار کرد: خیران نیازی به این مراسم‌ها ندارند و آن کسی که از اسرار انسان آگاه است، به‌خوبی قدردان آن‌ها هست؛ اما برگزاری این جلسات وظیفه ما بوده تا فرهنگ تعاون و کمک را در جامعه توسعه بدهیم.

وی افزود: خداوند به پیامبر (ص) فرمود مردم به چند چیز افتخار می‌کنند، همانند صورت زیبا، ثروت زیاد، شغل و جایگاه در دنیا و قدرت خود، اما هیچ‌کدام از این‌ها ماندگار نیست؛ بنابراین آنچه باید به آن افتخار کرد، موضوعی است که اهل بیت (ع) به آن توصیه کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه محبوب‌های علی (ع) ایتام و فقرا بودند، اظهار کرد: کجا را می‌توان پیدا کرد که چنین شرایطی برای انسان فراهم باشد که به محبوب‌های امیرالمؤمنین (ع) رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: خدمت به مردم و رفع دغدغه‌های جامعه باعث نزدیک شدن انسان به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) می‌شود.

استاندار همدان نیز اظهار کرد: افتخار داریم امروز از بنیاد و بنیانی تجلیل کنیم که 50 سال خدمت در دارالمؤمنین و دارالمجاهدین داشته که ریشه این اساس بزرگ را آیت‌الله مدنی گذاشته است؛ ایده اولیه ایجاد مؤسسه دارالایتام مهدیه همدان در سال 1349 و در پی دیدار آقای حاج‌سید جواد حجازی از انجمن انصارالحجه شهر مشهد و با هدف حمایت و سرپرستی ایتام محروم و مستمند شهر همدان شکل گرفت. این مؤسسه با همراهی تعدادی از افراد متدین و معتمدین همدان در سال 1351 تأسیس و در مورخه 19 مردادماه 1359 تحت شماره 29 و به‌نام موسسه انجمن انصارالحجه همدان به ثبت رسید.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه مؤسسه مذکور در تاریخ 11 آبان‌ماه 1363 از انصارالحجه به مؤسسه دارالایتام مهدیه همدان تغییر نام یافت، یادآور شد: این مؤسسه با کمک خیران بنا شده و همچنان به مردم خدمات می‌رساند و ما وظیفه داریم حرکت‌های مردمی و خیرین را پاس بداریم؛ آقای حجازی که مدیریت دارالایتام مهدیه همدان را برعهده دارد، یک مبارز دیرین انقلابی بوده که همواره یار و یاور محرومان است.

وی با بیان اینکه این مرد بزرگ دو شهید تقدیم وطن کرده است، تصریح کرد: آقای حجازی همواره منشأ خیر و برکت بودند که از خداوند متعال توفیقات بیشتر و طول عمر را برای این مرد بزرگ خواستاریم.

استاندار همدان تأکید کرد: کار افرادی که بنیان خیر را بنا می‌نهند، از کسانی که کارهای خیر انجام می‌دهند، ارزشمندتر است؛ چراکه اقدام آن‌ها همیشگی بوده و تداوم خیر را به همراه دارد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز از افرادی که همت خود را در جهت حمایت از خدمت به خلق خدا گذاشتند، تجلیل می‌کنیم که یک حماسه همدلی و تجلی خیرات و مبرات است.

حبیب‌الله آسوده با بیان اینکه کمیته امداد وظیفه راهبری خیر و احسان را برعهده دارد و نه تصدی‌گری آن را، عنوان کرد: تجلیل از نهاد انقلابی و ولایی دارالایتام همدان یک افتخار بوده؛ چراکه این نهاد در خدمت به ایتام و کمک به معیشت مردم نقش‌آفرین است.

در این همایش از 50 سال جهاد و خدمت‌رسانی مؤسسه دارالایتام مهدیه همدان و حاج سیدجواد حجازی و همچنین جمعی از خیرین استان همدان با اهدای تندیس و هدایایی از سوی آستان قدس رضوی، تجلیل شد.

 

نماد اعتماد

آمار بازدید

اطلاعات تماس

  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  08138260960
  www.darolaytam.ir
  همدان آرامگاه بوعلی، بلوار مدنی ، بلوار 15 فروردین، کوچه زندی ها